نتايج مسابقات خاطره نويسي مهاجرين افغاني (داغ روزگار)
کانون توسعه و تعاون افغانستان و موسسه فرهنگي در دری کانون توسعه و تعاون افغانستان و موسسه فرهنگي در دری

اعلان نتايج توسط هئيت داوران

 

 

بــــــنـــام خــــــــــــدا

خاطرات آدمي ‌برگهاي گرانبهاي از كتاب بزرگ سرنوشت اوست كه بايد روزي به دقت و امانت گردهم آيند وتاريخ فردي و جمعي قوم و ملتي را سامان بخشند. در اين ميان دو مسئوليت عمده و خطير متوجه نويسندگان و گرد‌آورندگان اين خاطرات است كه عدم توجه به آن اصالت و سنديت اين كتاب بزرگ را مخدوش مي‌كند. نويسندگان و گردآورندگان،  در نگارش و تدوين اين خاطرات بيش از هرچيز بايد وجدان انساني را ملاك اصلي كارشان قرار دهند نه اينکه قلم احساسات آني‌و حب و بغضهاي شخصي‌شان را به تحريف و اقعيت و خراش سيماي حقيقت تسويد کند.

 

خاطرات عبرت آموز مهاجرت تاريخي ملت بزرگ افغانستان همان  كتاب پرباري است كه بايد درست نگاشته شود. اين كتاب مي ‌تواند براي فرزندان آينده ‌ي اين مرز و بوم درسهاي بسياري به همراه داشته باشد، درس انساندوستي، مهرباني، سخت‌كوشي، وطن دوستي، صبر.   درس مدارا و تساهل، دوري از عصبيتها و تنگ نظري هاي نژادي، جغرافيايي و مذهبي كه همگي از كانونهاي  داغ بحران انسان امروز است.  زيرا ما خود، روزگاري نه چندان دور و اي بسا هنوز هم در درياي غم دود و آفات اين مشکلات غوطه وربوده و هستيم.

 

ما هيات داوران مسابقه ‌ي خاطره نويسي مهاجرت ضمن تشكر و قدرداني از شركت فعال هموطنان عزيزمان در اين مسابقه خوشحاليم كه توانستيم در اين فرصت به پاي خوانش بخشي از كتاب بزرگ رنجها و مقاومتهاي ملت خود بنشينيم. اميدواريم كه در داوری اين پاره‌هاي احساس هموطنان مان، راه عدالت و تقوا را پيموده باشيم. اينك كه نتايج كار آماده عرضه است لازم ديدم مطالبي را خدمت شركت كنندگان عزيز عرضه بداريم.

بعد از به پايان رسيدن مهلت فرستادن آثار، نزديك به 50 خاطره از كشورهاي مختلف جهان برای بررسي  در اختيار هيات داوران قرار گرفت. اين تعداد البته في ‌نفسه و با توجه به كثرت مهاجرين، چندان چشمگير نيست، ا ما با توجه به پراكندگي هموطنان مهاجرما  و با توجه به ضعفهای ديگر مانند نرسيدن اطلاعات به همه ی مهاجرين و ديگر مشکلات، نمي تواند خالي از توفيق بوده باشد.

 

 ملاك كلي ما  در داوری، گذشته از ملاكهاي شخصي هريك از داوران- تكيه اصلي براين چند محور بوده است:

1-      ما به خاطراتي كه داراي طرح و درون مايه های واحد، قدرتمند و منسجم بوده اند بهاي بيشتري داده ايم. مسلما كار نويسندگاني كه به مرور اجمالي چند تا خاطره‌ي پراكنده از زندگيشان روي آورده اند در مرتبه دوم قرار گرفته اند.

2-      نگاه انساني به موضوع و دوري از عصبيت‌هاي آني ملاك دوم در داوري بوده است. اين‌كه نويسنده چگونه به تمامي جوانب درگير در خاطره نگاه عدالت جويانه و انسان  مدارانه داشته است. 

3-      ارزشهاي نگارشي از قبيل زيبايي نثر، روايت سالم و دور از تعقيدهاي بياني، مراعات تكنيك‌هاي موثر داستاني در نگارش خاطره و سرانجام پرهيز از اطناب مُمل و ايجازمُخل از جمله ملاكهاي ارزيابي ما بوده است.

4-      تقيد به موضوع مشخص شده نيز ملاك مهم ديگر بوده است كه عدم توجه به آن باعث شده است كه نوشته‌هاي بسياري از عزيزان نتوانند رتبه كافي را بدست بياورد. به عنوان مثال بودند خاطراتي كه در محيط مهاجرت اتفاق افتاده بوده ولي مربوط به مهاجرت نبوده است. زيرا موضوع اين مسابقه خاطرات مهاجرت بوده است نه خاطراتي كه در مهاجرت اتفاق افتاده است.

 

با توجه به ملاكهاي بيان شده هيات داوران نتايج داوري شان را به شرح زير اعلام مي‌دارند:

نفرات اول تا سوم:

1-       سلمان حسيني، ساكن ايران مشهد مقدس

2-       غلام رضا ابراهيمي، ساكن ايران ، مشهد مقدس

3-       سخيداد هاتف، ساكن كانادا.

 

نفرات برگزيده از چهارم تا سيزدهم بترتيب حروف الفبای شهرت شرکت کنند گان مي باشد و نه بر اساس نمرات و درجه بندی اثر شان.

 

آخوند زاده (نويد آخوند زاده)

آريان (م ک آريان)

اميني ( اميني)

بختياری (تقي بختياری)

حسين زاده (زهرا حسين زاده)

سجادی (فاطمه سجادی)

سعيدی (شريف سعيدی)

صالحي (ی صالحي)

عليزاده (محمد عيسي عليزاده)

موسوی (سيد مسلم موسوی)

خواهران و برادراني که برنده اعلان شده اند، هرچه سريعتر لطف نمايند، برای دريافت جوايز شان با آدرسهای ذيل تماس حاصل نمايند و آدرس پستي و ارتباطي دقيق شان را بدهند.

 

موسسه در دری

dorredari@yahoo.com

آدرس پستي: ايران، مشهد، صندوق پستي 179-91465

 

يا به آدرس:

کانون توسعه و تعاون افغانستان

adco12@yahoo.com

P.O.Box: 244, 00811 Helsinki Finland

 

قابل توجه است که کانون توسعه و تعاون افغانستان و موسسه فرهنگي در دری در رابطه با چاپ خاطرات ارسال شده در يک کتاب، بر اساس ارزشيابي اثرات در آينده تصميم خواهند گرفت.

 

 

 

با تشکر فراوان از شرکت تمام هموطنان عزيزان شرکت کننده در اين مسابقات!

 

26/6/1385 هجری شمسي مطابق با 17 سپتمبر2006 عيسوی

کانون توسعه و تعاون افغانستان و موسسه فرهنگي در دری

 

 

 


September 24th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها